Image

Effektivare kommunikation

Goda relationer skapar goda sam­arbe­ten! Nyckeln är kommunikation och din förmåga att använda dig av ett flexibelt sätt att kommunicera med andra.

Kunskapsmål

Du skall vara klar över din egen kommunikationsstil, dess styrkor och svagheter.

Du skall kunna identifiera andras kommunikationsstilar och hur du kommunicerar med dem.

Du skall kunna använda dig av verktyget DISK i mötet med andra människor.

Du har fått kunskap om hur olika beteendestilar reagerar vid stress hur du gör för att sänka stressen hos dig själv och andra.

Du känner till dina fyra starkaste drivkrafter och vad som motiverar dig och andra.

Bli framgångsrik med din kommunikation!

I kursen Effektivare kommunikation och samarbete kommer du få lära dig hur du kommunicerar på ett mer flexibelt sätt med andra för att uppnå bästa resultat och samarbete. Du kommer få lära dig om dina egna beteenden, vilka kommunikationsstilar du använder när du kommunicerar med andra, dina styrkor och svagheter och hur ditt sätt att kommunikation kan uppfattas av andra.

Med hjälp av DISK-modellen kommer du lära dig att identifiera andra människors beteenden och kommunikationsstilar. Du kommer få lära dig om deras styrkor och svagheter och vad de behöver för att ert samarbete skall fungera på bästa sätt.
Människor med olika kommunikationsstilar beter sig olika i stressade situationer. Du kommer lära dig hur du kommunicerar med de olika stilarna för att minska stressen och öka effektiviteten. Du kommer öka din självkännedom om bli medveten om vad som stressar dig och du vad du behöver för att inte bli stressad av andra.

Bakom beteenden och kommunikationsstilar ligger det mänskliga drivkrafter som driver och motiverar oss. Du kommer i kursen få lära dig om dina specifika drivkrafter och vad du behöver för att känna dig motiverad. Du kommer också få lära dig identifiera andras drivkrafter och vad du kan ge dem för att de skall känna sig motiverade.

Utbildningen är för dig som

  • Vill lära dig mer om ditt eget beteende, kommunikativa styrkor och svagheter.
  • Vill kunna identifiera andras
    beteenden och kommunicera framgångsrikt med alla.
  • Vill lära dig om DISK-modellen och hur du kan använda den i vardagen.
    I ditt arbete är beroende av att samarbetet med andra fungerar för att du ska lyckas.
  • Vill förstå mekanismen bakom stress och hur du kan minska den för dig själv och för andra.
  • Undrar vad det är som är din drivkraft och vad som motiverar dig.

Hur utbildningen går till

Du kommer inför utbildningen få göra en DISK-ledaranalys som analyserar din ledarstils styrkor och svagheter. Analysfrågorna är webbaserade och tar ca 30 minuter att besvara. Analysen samt en personlig återkoppling av din handledare får du under utbildningen.

Under utbildningsdagarna kommer din kursledare presentera olika teorier och modeller för dig som visar på hur kommunikation mellan människor fungerar. Utifrån de modellerna kommer du få reflektera över din ledarstil och dina ledarbeteenden samt öka din självinsikt.

Utbildningen kommer omväxlande bestå av teoretiska kurspass, praktiska övningar, diskussioner i mindre grupper, egna reflektioner och iakttagelser samt handledarens återkoppling till dig som deltagare.

Utbildningen är utformad för att vara en praktisk och tillämpningsbar utbildning som du som ledare kommer ha stor användning av direkt. Du kommer ha förståelse för vilka anpassningar du behöver göra för att effektivt leda dina medarbetare och ha utvecklat en flexibilitet gentemot de olika beteendestilarna som kommer öka din effektivitet som ledare.

Gruppen kommer vara begränsad till åtta till tolv deltagare per handledare för att säkerställa att just du får maximalt ut av din utbildning.

  • Ledarskapets grunder
  • Självinsikt om egna beteenden
  • Verbala och icke verbala beteenden
  • Medvetenhet om känslor
  • Dina styrkor och svagheter
  • DISK – ett färgspråk
  • Olika ledarstilar
  • Överblick av de olika ledarstilarna
  • Styrkor blir till svagheter för respektive ledarstil
  • Att förstå nyanser i de olika beteendestilarna
  • Lära sig förstå olika färgkombinationer
  • Samverkan mellan olika färger
  • Medarbetarskap
  • Att vara medarbetare i de olika färgerna
  • Att lära dig anpassa dig som ledare
  • Att leda team med olika färger
  • Att fastställa teamets karaktär
  • Motivation och drivkrafter
  • Sju olika drivkrafter
  • Konflikthanteringsstilar
  • Beteendestil och konflikthantering
  • Drivkrafter och konflikter
  • Samtalsmetodik
  • Öppen och rak kommunikation
  • Att stötta och utveckla olika stilar
  • Att coacha de olika stilarna
Kurs infomration
2 Dagar
Klassrum

Har du några frågor?
Josefin är då kontaktpersonen för vägledning bland utbildningar
Josefin@ekeroutbildning.se
073-358 00 91
Image

Kursledare
Image
Hillevi Cederberg
Utbildare

Kursdatum